יום שבת, 19 במאי 2007

בואו לעצור חתימה על הסכם כניעה!

בואו להציל את המאבק

דחוף! העבירו הלאה!

ביום שבת בשעה שבע בערב נתכנס בככר אנטין, בכניסה לאוניברסיטת תל אביב, סטודנטים ומרצים וכל מי שמוכן להאבק למען עתיד החינוך וההשכלה הגבוהה. קיימת סכנה חמורה לאשרור במועצות של נוסח ההסכם הנוכחי, שמתנה החזרת תקציבים ביישום המלצות ועדת שוחט, ואין בו שום התחייבות לקבל הסכמה של הסטודנטים בשלב היישום.

בשעה שמונה בערב תתקיים ישיבת מועצת אגודת הסטודנטים באונ' תל אביב וכן במועצות אחרות במוסדות אקדמיים ברחבי הארץ. בשעה עשר בלילה תתקיים ישיבת התאחדות הסטודנטים בה יוכרע גורל ההסכם. נוכחות פעילים בישיבה זו ובישיבות מועצות האגודות חשובה ביותר!

בישיבת מועצת אגודת אונ' ת"א שהתקיימה ביום שישי בבוקר הסתמן רוב מוחץ להתנגדות להסכם. כך גם בטכניון וכפי הנראה בבן-גוריון ובמועצות אחרות. עם זאת, במהלך סוף השבוע מתנהל מסע שכנוע אגרסיבי מאוד, ומופעל לחץ כבד גם מצד ארגון הסטודנטים, שנוטה לקבל את ההסכם.

אנו, הלומדים והמלמדים באוניברסיטאות ובמכללות, מחויבים למאבק למען עתיד ההשכלה הגבוהה והחינוך, לדמוקרטיזציה של מערכת קבלת ההחלטות בקמפוסים, להצלת המערכת מהחנק התקציבי שכופה עליה האוצר, למאבק למען חינוך חופשי, נגיש לכל, רב-פנים, בלתי תלוי בשיקולים צרים של רווחיות ויעילות. לא למען ההסכם הזה נאבקנו!

שליחי האוצר והממשלה, בנסיון אחרון להדוף את הלחץ שמופעל עליהם מצד הסטודנטים, המרצים, הציבור, ההסתדרות, ועדת החינוך של הכנסת וחברי כנסת רבים, הגו את רעיון ה"משא ומתן ללא שביתה עד לקבלת המלצות מוסכמות". כלומר, נציגי הסטודנטים יגיעו חסרי כל כוח למשא ומתן מול האוצר, מבלי שהובטח דבר בהסכם שחתמו, להוציא עצם הנסיון להגיע להסכמה – וזאת, במשא ומתן שיתקיים הרחק מעין הציבור, בין נציגי האוצר הכוחניים לבין שניים-שלושה נציגי סטודנטים, שאינם יכולים אפילו לאיים בשביתה או בהפגנה, בתהליך שיתמשך מן הסתם עד הקיץ. בנוסף, החזרת התקציבים להשכלה הגבוהה מותנה ביישום הרפורמה, והממשלה, שלפניה יונחו המלצות מוסכמות יותר או פחות, תחליט כבר בעצמה מהי הרפורמה. ניחוש מושכל: יש בנמצא רק "רפורמה" אחת, ולמנהיגי הסטודנטים המבודדים אין סיכוי להציע אחרת לאחר תום המאבק. מדובר ב"רפורמת" שוחט.

זו אחיזת עיניים! הישגים רבים כבר בידינו – צריך לשים אותם על שולחן המשא ומתן עכשיו, ולא להתנותם במשא ומתן עתידי, במגרש הביתי של האוצר, הרבה אחרי תום המאבק. אסור לתת לנציגים שלנו לחתום על ההסכם הזה!

6 סיבות מהותיות להתנגדות להסכם:

ביום שישי נערכה ישיבה של התאחדות הסטודנטים במכללת נתניה. אל הישיבה הגיעו עשרות סטודנטים מפגינים. הישיבה היתה פתוחה בתחילתה ואיפשרו לקול הסטודנטים להשמע. במהלך הישיבה הפתוחה הסביר עורך דין (עורך הדין בועז בן צור) ששכרה ההתאחדות את פרטי ההסכם המוצע ומשמעותו.

מתוך הדיון עלה כי שש הבעיות העיקריות עם ההסכם המוצע הן:

1. במידה ותהיה חוסר הסכמה עם הנציגים של שוחט עלולים להכנס למערכה שנייה או שהדיון ייגרר לבית המשפט.

2. ההסכם לא מחייב את הממשלה בפועל בשום מקרה, זה לא דבר שניתן להשיג. אולם, ניתן להשיג התחייבויות שמהותן ביצוע, למשל: פירוק ועדת שוחט.

3. ההדברות עם נציגי שוחט תהיה בנוגע לגובה שכר הלימוד בלבד. אין התייחסות לכלל התקצוב ואופן חלוקת המשאבים בתוך האקדמיה.

4. יש "מהירות ראויה" שבה יוחזרו הכספים. אין שום טווח מוגדר להתחייבויות למסגרת זמן לביצוע. מהי מהירות ראויה? האם 10 שנים?

5. מצוין כי יוחזרו התקציבים. לא מצוין מה המקור ממנו יאספו הכספים התקציבים. האם מתקציב משרד החינוך? האם מתקציב הבריאות?

6. כל ההכרעות הללו נדחות לחופשת הקיץ. משמע, סירוס כוח ההתאגדות והמחאה (בעזרת השבתה) של הסטודנטים.

אין תגובות: